Saturday 31 August 2013

Takdir dan Du'a

Du’a adalah harapan dan Tuhan tempat tuju segala suara-suara harapan’- Narmi.

Nasib atau dalam bahasa kolonialnya ‘luck’ boleh menjadi dua, sama ada yang baik atau buruk. Islam mengelar ‘nasib’ sebagai ‘takdir’yang ditentukan oleh Tuhan. Namun semacam menjadi kebiasaan, ‘nasib’ sering dilihat dalam kerangka barat yang kemudian menjadi tidak lebih sekadar ucapan kebiasaan iaitu ‘wish me luck’. Tiap sesuatu yang tuhan ciptakan pasti punya sebab musabab yang tertentu dan ini termasuklah juga dengan penciptaan ‘takdir’.

‘Tidak ada yang boleh menolak Takdir (ketetapan Allah) kecuali do’a, dan tidak ada yang boleh memanjangkan umur kecuali amal kebaikkan,- Haidar Bagir.

Itulah pesan yang dititipkan oleh seorang khatib di sebuah masjid di Indonesia lewat khutbahnya. Doa juga adalah senjata orang-orang mukmin. Dengan doa takdir yang buruk boleh dielakkan dan begitu juga sebaliknya. Kalau menurut Syeikh Hussain Fadhullah (dalam Syarh Du´a intitah), Du’a itu ada prasyaratnya iaitu: berputus asa dengan semua makhluk, dan terus asa dengan Tuhan. Namun harus juga diingat bahawa berawal dari semua ini adalah usaha yang tak henti dan sabar yang tak pernah lelah. Dan setelah itu berpeganglah kepada konsep ‘Tawakal’ dengan berserah diri dan yakin kepada kekuasaan kepada Allah semata. Memang kalau tanpa Du’a, masakan Nabi Yunus dapat melepaskan diri dari perut Ikan Nun. 

No comments: